Úvodní stránka Papírnictví B.R.O.S.
Barva akrylová 162714/0300 sv.červená 40
Detailní obrázek
Výrobce: KOH-I-NOOR
Kód zboží: 016271400000
Dostupnost: skladem
Cena bez DPH: 37 Kč
Cena s DPH: 45 Kč
Vložit do košíku:
 

Akrylové barvy řadí mezi oblíbený umělecký sortiment vyráběný společností KOH-I-NOOR Hardtmuth a.s. Dostupné jsou ve 32 odstínech a lze jimi malovat na různé podklady např. papír, plátno, dřevotříska.

Jedná se o vodou ředitelné disperzní barvy vysoké kvality. Vyznačují se vysokým obsahem pigmentu a barevnou světlostálostí. Po zaschnutí poskytují pružný nekřehnoucí film odolný vůči stárnutí. Proto je možné obarvený podklad i srolovat, aniž by docházelo k popraskání nebo jinému porušení malby.

Mezi další výhody těchto barev patří také vzájemná mísitelnost a krátká doba zasychání . Díky všem těmto výhodám jsou akrylové barvy používány pro různé výtvarné i dekorativní techniky.

Akrylové barvy jsou stejně jako olejové či akvarelové barvy tvořeny kvalitním barevným pigmentem, ovšem narozdíl od olejových barev se do nich nepřidává jako pojidlo lněný olej, ale akrylové pojidlo. Toto pojidlo tvoří polymerové emulze umělých pryskyřic. Jako rozpouštědlo se dnes používá voda. Tyto barvy mají tedy tu společnou vlastnost s akvarelem, že rychle zasychají, ale narozdíl od akvarelu již není dále barva vodou rozpustná. Z toho vyplývá, že u akrylové malby můžeme vrstvit barvy na sebe, aniž by se spodní vrstva rozmazala. Narozdíl od oleje lze výsledný obraz namalovat za jeden den a není potřeba čekat na zaschnutí jedné vrstvy i několik hodin až dní. Akrylové barvy jsou pak oproti olejovým barevně sytější a silné vrstvy nepraskají.

Akrylové barvy jsou použitelné pro všechny známé malířské techniky. Lze je nanášet podle zvolené konzistence štětcem, válečkem nebo špachtlí na jakýkoliv nemastný podklad. Při větším ředění barev než 3 díly vody a 1 díl barvy se vodostálost zaschlého barevného filmu snižuje, až zaniká. Vzhledem k rychlosti zasychání barev a následné nerozpustnosti ve vodě je potřeba během práce udržovat štětce a pracovní pomůcky neustále zvlhčené a po skončení je důkladně vyprat.

Akrylové barvy jsou vyrobeny ze stabilní nežloutnoucí akrylové disperze, kvalitních anorganických nebo organických pigmentů a dalších materiálů, zlepšujících jejich funkční vlastnosti a stabilitu. Vysoká kvalita barev je dána zejména velmi dobrou barevnou vydatností, prvotřídní světlostálostí, vynikající přilnavostí k různým malířským podkladům a stálostí barevného filmu. Tyto kvalitativní parametry (kryvost, světlostálost, pigmentové číslo) jsou uvedeny u jednotlivých barev na etiketách tub.

Některé malířské podklady jako plátno, sololit nebo lepenku před malbou upravujeme nátěrem akrylového šepsu. Výslednou malbu je možno upravit nátěrem lesklého, matného nebo metalického laku. Pro aplikaci barev je vhodná teplota 10 – 30°C. Barvy skladujte při běžné teplotě, chraňte před mrazem a teplem.

Hodnocení odborníka

Barvy byly testovány na speciálně upraveném papíru pro akrylové barvy (400 gsm). Velmi dobře se ředí vodou, vyznačují se dobrou roztíratelností, s parametrem střední hustoty. Všechny barevné odstíny rychle schnou a tím vytváří ideální předpoklady pro rychlou a efektivní práci.

Při malování na speciálně upravený papír pro akryl dostávají barvy trochu jiný matný vzhled. Je to popravdě dáno vysokou savostí papíru. Na školní čtvrtce či křídovém papíru dosahují barvy vyššího a jasnějšího lesku. Větší živost barev se dá také zdůraznit a uchovat našepsováním podkladu (plátno, kartón, lepenka, sololit, překližka). Pokud jsou barvy více ředěny, vytvářejí mapy. Barvy však lze ředit pouze do určité míry, při velkém ředění se v akrylové barvě poruší struktura barvy (dojde k nadměrnému rozplavení pigmentu). Pokud bychom chtěli dosáhnout vyššího krycího účinku je zapotřebí na první suchou vrstvu položit další dvě až tři vrstvy.

S barvami se výtečně modelují tvary i prostor. Práce s polosuchým štětcem vede k dosažení požadované textury. Akrylové barvy jsou i vhodné pro netradiční výtvarné postupy. Zajímavou technikou je také způsob malby „mokrá do mokré“. Tento způsob malby předpokládá, že se nejprve namočí papír, na který se následně klade požadovaný tón barvy. Samovolné reakce barev potom vytvářejí zajímavou a bohatou formu. Cílem dalšího testování bylo používání akrylových barev na netradiční materiály. Velmi dobré parametry prokazují barvy při malbě na podklady s vysokou savostí (např. pálená hlína, sádra, dřevo, sololit).

Při aplikaci na plast je zapotřebí zbavit povrch (nejlépe mýdlovou vodou, důkladně lihem).  Po této úpravě ulpívá barva spolehlivě. Jemných odstínů lze dosáhnout při malbě na našepsované plátno.  Pokud použijeme barvu primární, tón je sytější, těžký, ostrý. Pokud základní barvu lomíme barvou bílou, vytvoří barevné plochy tlumenější, lehčí, pastelové. Barva na tomto podkladu je velmi příjemná, barvy s podkladem velmi dobře spolupracují, dovolují rozličné technické finesy (variace odstínů, lazurování, stírání barvy, vytváření textury na plátně atd.) a umožňují dokonalý požitek z malby.